arrow_drop_up arrow_drop_down
20 februari 2019 

8 tips om leren op de werkplek te stimuleren

Wil je het leren op de werkplek stimuleren in jouw organisatie? Hieronder vind je een aantal praktische tips.

1. Vragen en ontdekken

Focus in het ontwerp van leertrajecten meer op het stimuleren van leren dan op de inhoud. En meer op de context en aanpak dan de content. Geef in je leeroplossing niet de antwoorden maar laat deelnemers de vragen stellen en ontdekken waar ze de antwoorden kunnen vinden.

2. Doelgroep betrekken

Betrek je doelgroep in het ontwerp van leren. Waar lopen ze tegenaan in hun werk? Wat belemmert hen om antwoorden te vinden of om nieuwe dingen uit te testen? Wat zouden ze nodig hebben aan ondersteuning zodat ze zelf de antwoorden kunnen vinden binnen de werksituatie?

3. Faciliteren

Bied de faciliteiten om met elkaar in contact te komen, bijvoorbeeld een online community. Om een community op gang te brengen vraag je bijvoorbeeld een expert om een x aantal uren per week actief bij te dragen aan de community door kennis en updates te delen en bijvoorbeeld challenges te posten. Ook kun je de groep bij elkaar brengen om kennis te maken, bijvoorbeeld door een themalunch te organiseren en afspraken te maken met elkaar waar de community voor bedoeld is.

4. Verbinden

Uit de community of op de werkplek ontstaan vragen die zich wellicht lenen voor een (korte) e-learning of andere leeractiviteit. Bied de e-learning dan ook zo aan dat mensen niet ‘achterover hoeven te leunen’ en de kennis tot zich te nemen. Geef alleen de kaders en laat hen dan actief met elkaar aan de slag gaan en experimenteren om de kennis toe te passen in het werk. Verbindt de community en andere faciliteiten op het werk (bijvoorbeeld een intervisiegroep) aan de e-learning zodat er opvolging en eventueel herhaling mogelijk is. Zorg voor een logische samenhang binnen de diverse leermogelijkheden.

5. Micro-learning

Bied korte modules aan die direct zijn toe te passen in het werk. Bijvoorbeeld in de vorm van een filmpje, met wat concrete stappen of vragen erbij. Als richtlijn kun je aanhouden: af te ronden in max 5 minuten, max 1 leerdoel per interventie, max 3 te onthouden items.

6. Eigen regie

Laat mensen zelf ontdekken hoe zij het liefste aan de slag gaan met hun ontwikkelvragen, wat voor hen werkt. Zorg dat ze eigenaar blijven van hun eigen vraag/leerbehoefte.

7. Tijd en ruimte

Stimuleer medewerkers om tijd in te plannen voor de eigen ontwikkeling. Voor experimenteren, dialoog en reflectie, fouten maken. Als dit niet kan in het werk, kun je een simulatieruimte bieden. Medewerkers kunnen bijvoorbeeld bij elkaar komen voor rollenspellen.

8. Samen

Deel en waardeer initiatieven binnen je organisatie waarin samen geleerd en ge├źxperimenteerd wordt.

Over de schrijver
In leren moet je aansluiten bij de unieke context. Oplossingen ontwerpen en neerzetten die net die ene beweging in gang zetten. En soms biedt een standaardoplossing daarin precies het juiste zetje. Het gaat er dus om dat je heel goed kijkt naar wat nou juist de impact biedt die iemand nodig heeft. Wat net dat vliegwiel is voor de verandering.
Reactie plaatsen