arrow_drop_up arrow_drop_down
21 februari 2019 

Impact in leren: selecteren van partners

maatwerk oplossingOrganisaties experimenteren veel met nieuwe vormen van leren. En onder invloed van online marketing mogelijkheden, ontstaat ook een grotere variatie aan aanbieders van trainingen. Net als in de consumentenmarkt, verwachten organisaties ook specifieke antwoorden voor een specifieke markt, probleem of vak te vinden.

Waar we eerst de keuze hadden voor ofwel maatwerk (duur en specifiek) of uit het standaard aanbod (goedkoop maar globaal), zien we steeds meer de combinatie: maatwerk aanbod. Kleine bureaus kiezen ervoor om zich te richten op een specifieke doelgroep met een specifieke behoefte. Het aanbod van het bureau heeft zich zelf al verdiept in de problematiek, in de marktontwikkelingen en in de doelgroep. Het biedt een specifiek traject, een aanpak of een methode. Wij verwachten dat deze markt zich gaat uitbreiden.

Partners die meedenken en voorop lopen

De aanbieders van specifiek aanbod voor één doelgroep of één vraagstuk zullen vaker via experts of de medewerkers zelf naar voren komen. Medewerkers zoeken ook online naar trends, ontwikkelingen en antwoorden op hun vragen. Daar komen ze  partners tegen die voorop lopen in hun markt of vakgebied. We zien vaker dat een bedrijf zich richt op een specifiek onderdeel van de markt en dan het hele pakket bieden: een methode, adviesdiensten en trainingen.

Afdelingen meer in de lead in leren

Waar het zoeken van partners voorheen allereerst bij de HRD afdeling/opleidingsadviseur lag, komt deze waarschijnlijk steeds vaker vanuit de afdeling zelf. Ook de behoefte ontstaat op de afdeling zelf. Als zowel vraag als oplossing meer op de afdelingen zelf ontstaan, kan het logisch zijn dat afdelingen meer in de lead komen bij het organiseren van leren.

In de nabije toekomst verwachten we dat organisaties een aantal partners hebben die hen ondersteunen met leervragen. Deze partners kennen de problematiek van de organisatie en de doelgroep en blijven vooruitlopen in de ontwikkeling van hun expertise. Zij doen suggesties voor te nemen stappen en denken actief mee. Ze lopen een stap voor omdat ze zich continu bezighouden met doorontwikkelen binnen de specifieke vraag, doelgroep of markt. Deze partners kunnen vervangen worden door nieuwe spelers op de markt.

  • In hoeverre vraag jij mensen uit je doelgroep om mee te denken over aanbieders die bij hun vakgebied of markt aansluiten?
Over de schrijver
Alle succesvolle verandering start met mind-set. Verander je gedachten over iemand of over een situatie en de rest verandert vanzelf mee. Blijf bewust van je oordelen en reflecteer gezamenlijk hierop. Dan ben je zelf de motor voor alle veranderingen die jij wenst. Geloof erin dat jij en je collega’s kunnen slagen!
Reactie plaatsen